T.O.M. staat voor Top Of Mind: een marketingterm die aangeeft welk merk de consument Top Of Mind heeft, dat wil zeggen; welk merk de consument als voorkeursproduct heeft in een bepaalde categorie.
Een consument kan kiezen uit vele merken en zal daarom gedurende het keuzeproces uiteindelijk één merk als voorkeursmerk kiezen. Om nu te achterhalen of een merk de voorkeur geniet boven een concurrerend merk kan de “Top-of-Mind bekendheid” gemeten worden. De T.O.M. bekendheid van een merk geeft weer welk percentage van de doelgroep het betreffende merk als eerste noemt in antwoord op de open vraag welke merken in de betreffende product categorie men kent.
Het merk dat als eerste genoemd wordt, komt dus als eerste op bij de consument en geeft daarmee de voorkeur van de consument aan. Hoe hoger de T.O.M. score, hoe groter de kans op meer verkoop van het product en hoe hoger uiteindelijk het marktaandeel.
T.O.M. is dus dé voorspeller van marktaandeel groei!
Nu is de term Top Of Mind veel breder te trekken. Of men nu vraagt naar merken, producten, bedrijven, landen enerzijds of missie, visie, strategie anderzijds: hetgeen de betreffende persoon Top Of Mind heeft en definieert, is hetgeen waar de betreffende persoon naar handelt.
Buro T.O.M. streeft naar duidelijkheid, focus en groei.
Buro T.O.M. zorgt ervoor dat werknemers en consumenten de juiste zaken in de juiste betekenis Top Of Mind hebben.
Op lange termijn leidt deze duidelijkheid en focus tot groei!